donderdag 25 juni 2020

Amendement Plaatselijke Verordening

Op initiatief van D66 is afgelopen maandag een amendement ingediend voor een meer inclusieve plaatselijke verordening. Het amendement werd mede ingediend door  SP, Heerenveen lokaal, FNP, GroenLinks en de PvdA.

Het voorstel zorgt ervoor dat ook het aanzetten tot haat of discriminatie op basis van seksualiteit of geslacht verboden wordt tijdens voetbalwedstrijden. Het oude artikel in de plaatselijke verordening richtte zich alleen op hetero- en homoseksualiteit.

D66 Raadslid Rixt de Jong zei hierover: “Als D66’er vind ik het belangrijk dat iedereen zichtbaar zichzelf kan zijn in Heerenveen. Daar hoort ook een plaatselijke verordening bij die recht doet aan de diversiteit van onze inwoners.”

Het amendement werd tijdens de raadsvergadering van 22 juni unaniem aangenomen.

Gelijke kansen

Onderwijs biedt perspectief. Er is een te grote groep mensen voor wie de banengroei in Heerenveen niets opleverde. In Heerenveen met een top-mbo-sector, liggen er mooie kansen. D66 denkt over de grenzen van verschillende potjes: zorg, onderwijs, participatie, maar ook sport dragen samen bij aan gelijke kansen voor iedereen.